Державною службою фінансового моніторингу України, як підрозділом фінансової розвідки України, здійснюються заходи з протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Зокрема, у 2020 році Держфінмоніторингом до правоохоронних органів направлено 1 036 матеріалів (з них 607 узагальнених матеріалів та 429 додаткових узагальнених матеріалів), які направлені на розгляд до:
‐ органів прокуратури – 62 матеріали (з них 14 узагальнених матеріалів та 48 додаткових узагальнених матеріалів);
‐ органів фіскальної служби України – 292 матеріали (з них 214 узагальнених матеріалів та 78 додаткових узагальнених матеріалів);
‐ Національної поліції України – 233 матеріали (з них – 198 узагальнених матеріалів та 35 додаткових узагальнених матеріалів);
Змусять відповідати за кожну гривню: українців жорстко штрафують за гроші на картках
Пенсіонерам доплачуватимуть за вік: кому збільшать виплати автоматично
Сніг та морози до -15°: українців попередили про найхолоднішу зиму за останні роки
"Раз на рік звітуватиму": Віра Брежнєва зізналася, як часто 40-річним хочеться сексу
‐ Служби безпеки України – 252 матеріали (з них – 119 узагальнених матеріалів та 133 додаткових узагальнених матеріали);
‐ Національного антикорупційного бюро України – 168 матеріалів (з них – 54 узагальнених матеріали та 114 додаткових узагальнених матеріали);
‐ Державного бюро розслідувань – 28 матеріалів (з них – 7 узагальнених матеріалів та 21 додатковий узагальнений матеріал);
‐ Служби зовнішньої розвідки України – 1 узагальнений матеріал.
У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та з учиненням іншого злочину, визначеного Кримінальним кодексом України, становить 76,2 млрд гривень.
Держфінмоніторингом приділяється особлива увага стосовно розслідування фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.
Так, у 2020 році Держфінмоніторингом направлено до правоохоронних органів 204 матеріали (61 узагальнений матеріал та 143 додаткових узагальнених матеріали), які пов’язані з підозрою у корупційних діяннях, зокрема до:
‐ Національного антикорупційного бюро України – 168 матеріалів (54 узагальнених матеріали та 114 додаткових узагальнених матеріалів);
‐ органів прокуратури України – 11 матеріалів (1 узагальнений матеріал та 10 додаткових узагальнених матеріалів);
‐ органів фіскальної служби України – 1 додатковий узагальнений матеріал;
‐ Національної поліції України – 2 матеріали (1 узагальнений матеріал та 1 додатковий узагальнений матеріал);
‐ Державного бюро розслідувань – 5 матеріалів (3 узагальнених матеріали та 2 додаткових узагальнених матеріали);
‐ Служби безпеки України – 17 матеріалів (2 узагальнених матеріали та 15 додаткових узагальнених матеріалів).
У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів, та з учиненням іншого злочину, визначеного Кримінальним кодексом України, становить 8,1 млрд гривень.
Відповідно до законодавства України, Держфінмоніторинг (як підрозділ фінансової розвідки) спільно із правоохоронними органами здійснює заходи, направлені на попередження та протидію фінансуванню терористичної діяльності, сепаратизму.
Так, у 2020 році Держфінмоніторингом до правоохоронних органів передано 75 матеріалів (з них 52 узагальнених матеріали та 23 додаткових узагальнених матеріали) щодо фінансових операцій осіб, які у тому числі за інформацією Служби безпеки України можуть бути пов’язані, з фінансуванням тероризму/сепаратизму, та проведених за участю осіб, які публічно закликають до зміни чи повалення конституційного ладу або зміни меж території або державного кордону України, а також до яких застосовано санкції, з яких:
‐ 10 матеріалів (1 узагальнений матеріал та 9 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані із здійсненням фінансових операцій по рахунках фізичних осіб, ідентифікаційні дані яких співпадають з ідентифікаційними даними осіб, включеними до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;
‐ 2 матеріали (1 узагальнений матеріал та 1 додатковий узагальнений матеріал), які пов’язані із здійсненням фінансових операцій фізичною особою, включеною в додаток 1 до рішення Ради національної безпеки і оборони України від 21.06.2018, введеного в дію Указом Президента України від 21.06.2018 №176/2018;
‐ 36 матеріалів (32 узагальнених матеріали та 4 додаткових узагальнених матеріали), які пов’язані із підозрами у здійсненні фінансових операцій особами, причетними до діяльності міжнародного терористичного угрупування «Ісламська держава Іраку та Леванту» (далі – ІДІЛ) або інших екстремістських груп;
‐ 27 матеріалів (18 узагальнених матеріалів та 9 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані з підозрами у тероризмі/сепаратизмі та його фінансуванні (у тому числі фінансування незаконних збройних формувань на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях).
З 75-ти переданих матеріалів, 10 матеріалів містили інформацію щодо виявлених зв’язків з Російською Федерацією.
Зазначені матеріали направлено до Служби безпеки України.
З метою підвищення ефективності міжвідомчого співробітництва, протягом звітного періоду, Держфінмоніторингом вживалися координаційні заходи щодо виконання відповідними державними органами Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом Ради Європи MONEYVAL. Так, Держфінмоніторингом забезпечено узагальнення інформації, наданої державними та правоохоронними органами, про хід виконання зазначеного Плану дій та направлено зведену інформацію до Кабінету Міністрів України.
У рамках координаційної роботи, 30 червня 2020 р. в Держфінмоніторингу відбулось дев’яте засідання Ради з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Участь у засіданні Ради взяли представники основних профільних державних та правоохоронних органів, задіяних в системі боротьби з відмиванням злочинних доходів. На засіданні Ради було обговорено, зокрема, проєкт другого Звіту про прогрес за результатами 5-го раунду оцінки Комітетом MONEYVAL, результати типологічного дослідження проведеного Держфінмоніторингом у 2019 році.
Разом з тим, проєкт другого Звіту про прогрес за результатами 5-го раунду оцінки Комітетом MONEYVAL розглядався в рамках 2-ї Міжсесійної консультації MONEYVAL (22 травня - 10 липня 2020 р.), де був затверджений та згодом опублікований.
Важливим показником для України є підвищення рейтингу та досягнення позитивної оцінки відповідності Стандартам FATF щодо Рекомендації 5 та Рекомендації 35.
Висновками міжнародних експертів відзначено, що Україна в значній мірі імплементувала норми щодо протидії фінансування тероризму, а також підвищила санкції за порушення вимог законодавства в сфері ПВК/ФТ, визначивши їх відповідними, переконливими та такими, що даватимуть стримуючий ефект.
Також, 20 листопада 2020 року у форматі відеоконференції відбулось десяте засідання вищевказаної ради. На засіданні обговорено результати та недоліки другого Звіту про прогрес України, розглянуто результати засідань та перспективні питання для обговорення на Робочих групах та заслухано представників суб’єктів державного фінансового моніторингу щодо приведення нормативно-правових актів у сфері ПВК/ФТ у відповідність до оновленого Базового Закону.
Крім того, у квітні 2020 р. Головою Держфінмоніторингу І.Б. Черкаським для громадськості було представлено публічний звіт про підсумки діяльності Служби за 2019 рік.
Також, Держфінмоніторингом оприлюднено огляд на тему «Використання неприбуткових організацій в незаконних цілях».
Водночас, з метою покращення інформаційної взаємодії з громадськістю розпочав функціонування оновлений офіційний вебсайт Держфінмоніторингу, зареєстрований у мережі Інтернет за адресою: https://fiu.gov.ua. Новий вебсайт Держфінмоніторингу має сучасний дизайн та більш зручний і доступний функціонал українською та англійською мовами, а також забезпечує доступність для користувачів з порушенням зору.
За результатами проведеного Держкомтелерадіо моніторингу інформаційного наповнення офіційних вебсайтів органів виконавчої влади, оновлений офіційний вебсайт Служби визнано найкращим серед центральних органів виконавчої влади.
Протягом 2020 року Держфінмоніторинг активно сприяв діяльності Громадської ради при Держфінмоніторингу. Так за цей період було проведено три засідання Громадської ради в режимі відеоконференції.
У рамках законодавчих ініціатив, з метою приведення у відповідність до оновленого Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» Урядом України було прийнято 10 постанов.
За ініціативою Держфінмоніторингу та Міністерства фінансів України Президентом України підписано Указ «Про День працівника системи фінансового моніторингу» № 523 від 28.11.2020, що визначає значний внесок працівників національної системи фінансового моніторингу в утвердження позитивного статусу України на міжнародній арені.
Крім того, Держфінмоніторингом спільно з суб’єктами державного фінансового моніторингу підготовлено рекомендації для суб’єктів первинного фінансового моніторингу – банківських та небанківських установ щодо подання з 28.04.2020 р. до набрання чинності новими підзаконними нормативно-правовими актами, інформації до Держфінмоніторингу про фінансові операції.
Водночас, Держфінмоніторинг за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні, з урахуванням рекомендацій за результатами 5-го раунду взаємної оцінки України Комітетом MONEYVAL, відповідно до Міжнародних стандартів та на основі кращих міжнародних практик, підготовлено Керівництво з ризик-орієнтованого підходу для спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу.
Це керівництво підготовлено з метою надання рекомендацій та допомоги спеціально визначеним суб’єктам первинного фінансового моніторингу щодо кращого розуміння та ефективного виконання ними своїх зобов’язань відповідно до законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Також за сприяння Координатора проектів ОБСЄ в Україні Держфінмоніторингом, з урахуванням вимог Директив ЄС 2015/849 та 2018/843 підготовлено Керівні настанови щодо розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників.
Ці керівні настанови стосуються розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, громадських формувань, трастів та інших (подібних до трастів) правових утворень та підготовлені з метою окреслення проблемних питань, вирішення яких стане передумовою побудови в Україні ефективного механізму ідентифікації, валідації та верифікації даних про кінцевих бенефіціарних власників.
Разом з тим, Держфінмоніторингом узагальнено та розміщено на вебсайті міжнародну практику визначення критеріїв/показників/індикаторів ризикових операцій, що можуть бути пов’язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення.
Крім того, за підсумками 2020 року Держфінмоніторингом підготовлено типологічне дослідження на тему: «Відмивання доходів від податкових злочинів».
Дане дослідження спрямоване на аналіз існуючих схем відмивання коштів від податкових злочинів та аналіз способів їх реалізації, а також сприяння учасникам системи протидії легалізації (відмиванню) злочинних доходів в їх виявленні.
У рамках методологічної роботи, протягом 2020 року представники Держфінмоніторингу взяли участь у 84 освітніх заходах, участь в яких взяли майже 5700 осіб.
Варто відмітити, що у місті Львові з 10 по 11 грудня 2020 року відбулась інтегрована панельна дискусія, організована Держфінмоніторингом під егідою Координатора проектів ОБСЄ на тему «Фінансовий моніторинг 2020».
Особлива увага під час дискусії було приділено питанням, що допоможуть зрозуміти актуальні ризики відмивання коштів та фінансування тероризму в різних секторах економіки. Окремий акцент під час обговорення було зроблено на обміні досвідом щодо найкращих практик антилегалізаційного стримування, а також особливостях імплементації міжнародних норм у національне законодавство на прикладі провідних країн світу.
З метою надання освітніх послуг у сфері фінансового моніторингу під час карантину, спричиненого гострою респіраторною хворобою COVID-19, у підвідомчому закладі ДЗПО «Академія фінансового моніторингу» було запроваджено digital-платформу дистанційного навчання. Варто зазначити, що наприкінці 2020 року Академія відзначила 16 років з дня її створення.
В напрямку міжнародного співробітництва взято участь, зокрема, у:
‐ засіданнях Робочої групи з питань обміну інформацією Егмонтської групи підрозділів фінансових розвідок (ПФР) та робочій зустрічі з представником EU-ACT;
‐ засіданні оцінювачів Комітету MONEYVAL за результатами виїзної місії до Словацької Республіки;
‐ у Робочих засіданнях MONEYVAL, які проходили в рамках 2-ї Міжсесійної консультації MONEYVAL (22 травня - 10 липня 2020 року);
‐ в 60-му Пленарному засіданні MONEYVAL, на якому обговорювалось, зокрема, звіти про прогрес країн, теми типологічних досліджень та інші ініціативи у сфері ПВК/ФТ, та інших міжнародних заходах.