Голова ДІАМ Семен Кривонос розповів про переваги законопроєкту №5655, боротьбу із корупцією, успіхи ВАКСу та власні амбіції стати головою НАБУ.

- Законопроєкту №5655 закидають, що там немає прямого обов’язку здійснювати чи реагувати на звернення. У дискусіях, що точаться, кажуть, що там якраз є вибірковість, шпарина для корупції.

- Це якраз чинне законодавство, якраз ті норми, які зараз регулюють, до №5655, не встановлюють обов’язку перевірок. Законопроєкт передбачає 100% обов’язок органу місцевого самоврядування здійснити за зверненням моніторинг, і вже за результатами цього звернення, моніторингу, якщо бачимо, що це самочинне будівництво, своїм приписом зупиняти це будівництво. І це обов’язок. Зрозуміло, що якраз тут обов’язок і запроваджується.

- Чи така практика вже десь існує?

- Так, практика делегування частини функцій держави існує навіть в Україні, не в контролі, але це приватні нотаріуси. Абсолютно чудово працює. Адвокати, нотаріуси, експертиза проєктної документації. У світі це також розповсюджена практика. При напрацюванні цієї концепції реформи якраз і враховувався досвід Великої Британії, досвід Австралії, тобто враховувалися напрацювання саме розвинених країн передусім. Цю модель з урахуванням наших певних особливостей і реалій адаптували, презентували на Національній раді реформ президенту і її вже поклали в основу законопроєкту.

Популярні новини зараз

Мобілізацію урівняли для всіх: українцям оголосили вердикт щодо економічного бронювання

Плюс 2361 грн на картку щомісяця: хтось із пенсіонерів у 2025 році отримає солідний бонус

Заплатять усі, але один раз: чому українцям почали надсилати додаткові квитанції на газ

Долари з "заначки" можуть розчарувати: почали діяти нові правила обміну валюти

Показати ще

- Звучить класно. А чи не вийде так, що ці в треті особи, незалежні експерти підуть саме ті спеціалісти із ДАБІ, яких звільнили за корупцію. Хто це буде? Де у нас набрати стільки фахових людей, при тому, щоб за ними ще не створювати окремий орган, який би контролював їх діяльність?

- У будь-якому разі окремий орган, який контролюватиме, здійснюватиме нагляд за ними, й так є, він законопроєктом передбачений – це Мінрегіонрозвитку. Я думаю, що ринок якраз найбільш ефективний сьогодні, це пов’язано з рівнем заробітної плати. Він більш ефективний у пошуку якісних кадрів, ніж державні інституції, на превеликий жаль.

- Хоча, на жаль, ми бачимо в Україні, що навіть високі заробітні плати і фантастичні премії все ж таки не нівелюють корупцію.

- Корупцію знищують не просто високі заробітні плати чи круті кадри. Прибери саму умову, де можна заробити.

- Що ви як директор НАБУ зможете зробити, якщо у нас судова реформа не пройшла і вона не працює? Видамо більше підозр?

- Вся антикорупційна архітектура вже утворена: це Національне Антикорупційне Бюро України, це Антикорупційна прокуратура і Вищий антикорупційний суд, який, мені здається, уже ухвалює сотий свій вирок по справі. Тобто він постійно набирає оберти, він не так давно запущений, якщо НАБУ уже 8 років, то ВАКСу до 3 років. І він уже набирає оберти, і ми бачимо реальні вироки, зокрема, робітників відомих корпорацій і олігархів. Ми бачимо, що це реально працює. Вирок за вироком вони виносять майже кожен день.

- По кому винесли вирок із самих таких знакових фігур?

- Наскільки мені відомо, один із топменеджерів групи олігарха Фірташа. Судді, дуже багато суддів, які взагалі були недоторканою кастою. Це неможливо було уявити. Вже більше 5-6 суддів отримали реальні вироки, які набрали законної сили. Нещодавно проголосили вирок щодо відомого прокурора Суса, який працював у так званому департаменту Грановського – 9 років. Тобто ми чуємо вже ці прізвища, які були на слуху ще 2-3 роки тому назад. Але в цьому випадку принцип невідворотності покарання працює.

- Тобто вже система трошечки так напружилась?

- Я думаю, що напружилась. Ми бачимо одразу реакцію на затримання, наприклад, топпосадовців, що вони відразу звільняються. Я думаю, що всі ці речі дуже серйозно впливають і змушують тисячу разів задуматися над тим, чи займатися корупцією, чи ні.

Приклад простий. Коли мені один із представників забудовників вирішив передати хабар, я написав заяву в Національне Антикорупційне Бюро. Цю особу на спробі дати мені 120 тисяч доларів хабаря затримали. Здогадайтеся, скільки потім таких пропозицій до мене надходило? Жодної.

- Я якось читав положення про НАБУ, там сказано, що такі свідомі громадяни, які допомагають розкривати злочини із конкретними сумами, мають відсоток.

- Це викривачі корупції. Отримання відсотку дійсно передбачено законом, але мені наразі такий відсоток не надходив, але, якби надійшов, я би перерахував його на ЗСУ.

- А цей випадок якось, можливо, підштовхнув Вас взяти участь у конкурсі (ред. – на голову НАБУ) чи це був для Вас абсолютно зрозумілий і послідовний шлях?

- Це для мене абсолютно зрозумілий і послідовний шлях, тому що вже тривалий час уся моя робота пов’язана із антикорупційною діяльністю: це і Одеська митниця, і чиста антикорупційна діяльність. Тим паче, що я взагалі координував там напрям боротьби з контрабандою. Це перше. Друге – це робота над реформами, це робота в Офісі простих рішень і Виконавчому комітеті Національної ради реформ, це ДІАМ. Це абсолютна антикорупційна робота, починаючи від заключення меморандуму, закінчуючи руйнуванням схеми вимагання Х доларів за квадрат. Звісно, апогей – це стати викривачем, коли тобі запропонували величезну суму грошей.

Як повідомляв Знай.ua, Кривонос розповів, якою буде наша перемога.

Також Знай.ua писав про те, що Кривонос розповів, чому в Києві хаотично і недоречно з’являються новобудови.