Система охоплює викиди CO2 від викопного палива, що використовується на транспорті, у будівництві, у секторах утилізації відходів і сільському господарстві, а також від малих промислових підприємств. Запуск спочатку був призначений на 1 липня 2022 року, але був тимчасово призупинений у рамках пакету знижок цін на енергоносії уряду Австрії. Зараз він реалізується згідно з планом, знаменуючи собою початок циклу відповідності після тримісячної затримки.

Новий австрійський механізм ціноутворення на викиди вуглецю, запроваджений як частина Закону про екологічну податкову реформу , набуває форми ETS із стабільно зростаючою фіксованою ціною та без торгівлі до 2025 року, після чого переходить до ринкової фази.

Викиди парникових газів від енергетичного, промислового та внутрішнього авіаційного секторів Австрії вже охоплені СТВ ЄС. Нова національна ETS застосовує ціноутворення на вуглець до секторів, які не охоплені EU ETS. Таким чином, усі основні сектори в Австрії зараз стикаються з ціною за викиди CO2.

Ціна на викиди вуглецю стягуватиметься з імпортерів палива та застосовуватиметься до бензину, дизельного палива, мазуту, зрідженого газу, природного газу, вугілля та гасу.

На першому етапі, з 2022 по 2025 рік, уряд розпочав з фіксованої ціни на викиди, видаючи дозволи на суму 30 євро/тCO2 (30 доларів США) у 2022 році. Ця ціна зросттає до 35 євро/тCO2 (34 долари США) у 2023 році, і до 45 євро/т CO2 (44 дол. США) у 2024 році, перш ніж досягти 55 євро/т CO2 (54 дол. США) у 2025 році.

Популярні новини зараз

Правила бронювання від мобілізації посилили: українцям загрожують масові скорочення

"Раз на рік звітуватиму": Віра Брежнєва зізналася, як часто 40-річним хочеться сексу

Який стаж не зарахують до пенсії: роки роботи просто викинуть

Подачу газу тимчасово припинять: газовики попереджають українців про ремонтні роботи до кінця листопада

Показати ще

Уряд не встановив максимальну кількість квот на випуск (або «обмеження»), і торгівля не ще дозволено. Регульовані установи повинні придбати квоти на 2022 рік між 1 листопада 2022 року та 31 липня 2023 року. Дозволи, що покривають викиди у 2023 році, можна отримати між 1 травня 2023 року та 31 липня 2024 року. Системою керує Управління з національної торгівлі викидами.

З 2026 року система перейде на ринкову фазу. Точний дизайн ринкової системи буде розроблено на основі міжміністерської оцінки, яка відбудеться в грудні 2024 року.

За словами Міністерства фінансів , більш детальні положення ще не можуть бути включені в Закон, оскільки події в контексті Пакет «Придатний для 55» на рівні ЄС може призвести до створення загальноєвропейської ETS для будівель і автомобільного транспорту , що вплине на дизайн австрійської ETS.

Національна ETS Австрії має схожість із національною ETS Німеччини, яка почала працювати в 2021 році . Німецька ETS також зараз працює з підвищенням ціни на паливо, що використовується в будівництві та на транспорті, до 2025 року, після чого заплановано запровадження аукціонів і торгів.

Українська делегація Асоціації професіоналів довкілля PAEW за участі представників Міндовкілля, Держекоінспекції, експертної та бізнес-спільноти продовжує вивчати досвід Австрії в питаннях зеленого переходу та екотранформації.

Людмила Циганок, президентка PAEW пояснює: «Одним з інструментів політики щодо запобігання зміни клімату та скорочення викидів парникових газів є запровадження з 2005 року Європейської системи торгівлі викидами в ЄС (ЄСТВ). ЄСТВ функціонує у 31 країні (всі 28 країн ЄС, а також Ісландія, Ліхтенштейн та Норвегія) і обмежує викиди з більш ніж 11000 енергетичних установок (електростанцій та промислових підприємств) та авіакомпаній, що працюють між цими країнами. Таким чином ЄСТВ охоплює близько 45 % викидів парникових газів в ЄС».

Дмитро ЗАРУБА, перший заступник Голови Держекоінспекції зазначив, що сама СТВ в цілому досить проста. Для певної категорії джерел викидів встановлюється загальний граничний обсяг викидів, на який випускаються квоти. Частина цих квот розподіляється безкоштовно між установками, а частина продається через аукціони. Якщо установка не перевищує кількість отриманих безкоштовних квот за допомогою, наприклад, заходів з енергоефективності, різниця між фактичними викидами і виданими квотами може продаватися. Якщо підприємство не може «вкластися» в надані йому квоти, навіть завдяки заходам щодо зменшення викидів, у нього є можливість придбати додаткові квоти на ринку в інших компаній або на аукціоні, і, таким чином, не порушити законодавство. В результаті формується ринок, який стимулює компанії шукати рішення з найменшими витратами для скорочення викидів там, де вони можуть бути досягнуті, а ринок створює таку вартість на викиди парникових газів, яка відображає найменш затратні шляхи їх скорочення.

Олександр ФЕДОРЕНКО, начальник управління організаційної діяльності додав, що враховуючи тривалий досвід функціонування ЄСТВ в ЄС, важливим є вивчення та перейняття досвіду та позитивних практик ЄС, після проведення необхідного аналізу та оцінки можливого впливу тих чи інших нормативів та правил на економіку в Україні. СТВ повинна впроваджуватися поступово та повинна бути розділена на різні етапи/фази впровадження. З часом перелік галузей економіки, підприємств та парникових газів, які підпадають під дію СТВ, повинен розширюватися. На початковому етапі обмеження щодо кількості викидів парникових газів повинно бути мінімальним і з часом межа допустимих викидів повинна знижуватися, а мета щодо скорочення викидів повинна підніматися.