Йдеться не лише про контроль за дотриманням вимог природоохоронного законодавства, а про комплексне забезпечення екологічної безпеки та якості життя населення, яке проживає на відповідних територіях.
Особливість цього напряму роботи полягає в тому, що Екоінспекція має справу з порушеннями, які накопичувалися десятиліттями. Тривалий час питання належного оформлення земель природно-заповідного фонду, встановлення меж прибережних захисних смуг, дотримання режимів їх фактично використання залишалися без системного контролю. Формальний підхід до виконання делегованих повноважень органами місцевого самоврядування призвів до серйозних ризиків для екосистем і здоров’я людей.
Співпраця з громадами охоплює всі ключові напрями природоохоронної діяльності: імплементацію нового законодавства у сфері управління відходами, протидію діяльності підприємств, ймовірних порушників законодавства у сфері охорони довкілля, збереження водних ресурсів, профілактику пожеж в екосистемах, захист лісів від незаконних порубок.
Важливою складовою цієї роботи є проведення планових заходів контролю органів місцевого самоврядування щодо здійснення ними делегованих повноважень органів виконавчої влади, зокрема у сфері дотримання природоохоронного законодавства. Такі перевірки здійснювались відповідно до наказу Державної екологічної інспекції України «Про затвердження Плану перевірок органів місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади на 2025 рік».
Активне проведення таких перевірок розпочалося ще у 2020 році та охопило всі 130 органів місцевого самоврядування Житомирської та Рівненської областей.
Гороскоп на тиждень 22-28 грудня для всіх знаків Зодіаку: кінець Козорогів, справи Дів та підвищення Овнів
ПриватБанк звернувся з попередженням до власників карток: кого терміново чекають у відділенні
Після війни на вагу золота: які професії зроблять вас багатими в Україні через 3–5 років
Ухилянтів виженуть із засідки: стартують масові перевірки
Результати цих заходів засвідчили наявність системних порушень природоохоронного законодавства. Органам місцевого самоврядування були направлені вимоги щодо належного виконання делегованих повноважень, зокрема у сфері землеустрою. Частина громад відреагувала відповідально та добровільно розпочала усунення порушень без судового втручання. Показовим прикладом є Горщиківська громада Житомирської області, яка здійснила встановлення в натурі меж прибережно-захисних смуг водних об’єктів і внесла відповідні відомості до Державного земельного кадастру.
Водночас значна частина громад на вимоги не відреагувала, що змусило Інспекцію звернутися до суду. Станом на сьогодні Екоінспекцією Поліського округу подано 17 позовів щодо неналежного виконання делегованих повноважень органами місцевого самоврядування у Житомирській області та 12 – у Рівненській. Із них 15 позовів стосуються зобов’язання встановити в натурі межі 27 об’єктів природно-заповідного фонду. За вісьмома справами вже ухвалено рішення на користь Інспекції, інші перебувають на розгляді судів або оскаржуються у касаційному порядку. При цьому порушення зафіксовані не лише у невеликих громадах, а й у великих містах обласного значення.
Слід наголосити, що йдеться про триваюче правопорушення – систематичне невиконання обов’язків, прямо визначених законом. Така бездіяльність створює реальні загрози: порушення екологічного режиму об’єктів природно-заповідного фонду, нецільове використання земель прибережних захисних смуг, їх самовільне зайняття та порушення встановлених обмежень господарської діяльності.
«Наша мета – не кількість приписів чи позовів, а формування нової культури відповідальності за природні ресурси, безпеку екосистем і якість життя громадян. Саме такий підхід відповідає європейським стандартам і єдино можливий шлях для сталого розвитку регіонів Полісся», – наголошує начальник ДЕІ Поліського округу Євгеній Медведовський.