Паралельно із голосуванням за земельну децентралізацію (законопроект 2194), парламенту потрібно оператвино підготувати та прийняти антимонопольне земельне законодавство. Таку думку висловив у ексклюзивному коментарі AgroPolit.com заступник голови «Центру розвитку земельних правовідносин в Україні» Анатолій Шумський, коментуючи можливі наслідки для агросектору та власників паїв прийняття Радою законопроекту 2194.

На думку Анатолія Шумського, законопроект 2194 про передачу частини повноважень Держгеокадастру місцевим органам влади – це «медаль» із двома сторонами.

«Блискуча сторона цієї «медалі» – відбудеться давня мрія місцевої влади: їм передадуть право самостійно розпоряджатися землями без залучення у процес центру. Це добре чи погано? Добре. Адже в умовах децентралізації місцеві громади де-юре стануть повноправними власниками земель і зможуть за рахунок їх використання наповнювати бюджети своїх громад, відтак – розвивати власні території. Зникне і «людський фактор» у земельних питаннях в загальній системі Держгеокадастру», — пояснює він.

Однак, на думку заступника голови «Центру розвитку земельних правовідносин в Україні» Анатолія Шумського, є й інший бік земельно-децентралізаційної «медалі».

Ніхто не відміняв систему внутрішніх домовленостей між місцевими фермерами, середніми чи великими (так званими лендлордами) аграріями та окремими представниками місцевої влади (депутатами місцевих рад, головами ОТГ). Тому існує ризик, що на місцях після формуватимуться свої «феодали», які гратимуть в одні ворота у земельних питаннях», — каже він.

Популярні новини зараз

Дають лише 3 дні: в Україні змінилися правила повісток поштою, що це змінює для чоловіків

В Україні змінюють "заморожені" тарифи: які послуги подорожчали більше за інші, є і 60% росту

Коли скасують графіки відключення світла: хто та як формував черги

Українцям приготували нові виплати: хто отримуватиме 4500 грн щомісяця

Показати ще

Відтак, наголошує експерт із земельних питань Анатолій Шумський, разом із законопроектом 2194 потрібно паралельно приймати ряд інших законів, які приберуть цей ризик. «Зокрема, потрібно приймати антимонопольне земельне законодавство (встановити безпечний рівень концентрації земель в межах району, області, загалом країни), подумати про оновлення практики дотримання власниками землі та її орендарями сівозміни на полях та багато іншого», — каже він.

Окрім того, на його думку, потрібно організувати чіткий державний контроль за використанням цих земель.

Ще має бути прийнято механізм контролю держави за використанням, виділенням, обліком та якісною реєстрацією земель на місцях. Адже земля – національне надбання, яке належить державі та всі громадянам. Якщо не контролювати її використання, то ризикуємо перетворитися у Аргентину, де всю землю скупили великі корпорації», — вважає він.