Щоб інформація про фінансові потоки стала прозорою, необхідно провести реформу компанії, відмовитися від практики крос-субсидування, і лише потім – говорити про підвищення тарифів. Таку думку висловив економіст Борис Кушнірук.

Криза в Укрзалізниці - проблема комплексна. З одного боку - всі роки незалежності її розглядали як інструмент збагачення, тому доходи, які формуються, невідомо куди діваються, і ніхто не може відповісти, де вони. Друга проблема - в тому, що залізнична галузь нереформована, причому держава досі не має відповіді, яку функціональну модель вона хоче бачити в УЗ», - пояснив він в ефірі телеканалу «Україна 24».

За його словами, наразі Україна має намір побудувати в залізничній галузі ринкову систему: в країні вже з’явилися приватні вантажоперевізники. Тому питання функціонування вантажних і пасажирських перевезень потрібно розглядати окремо, як двох окремих секторів.

«Причому пасажирські перевезення – це не тільки про бізнес, а про соціальну функцію держави, пов’язаної з забезпеченням перевезення громадян по країні. У нас цю систему перевезень цілеспрямовано нищили протягом багатьох років, ліквідували значну частину маршрутів, які вважають збитковими, але які є надзвичайно важливими для соціальної функції держави. Тому держава повинна забезпечити певне фінансування пасажирських перевезень. У ЄС пасажирські перевезення теж збиткові. Але є державні програми фінансування, і там цілий день курсують потяги, які забезпечують перевезення громадян», - наголосив Кушнірук.

В Україні ж пасажирські перевезення фінансує УЗ з власної кишені. Так виникає крос-субсидування – коли гроші, отримані за прибуткові вантажні перевезення, направляються на збиткові пасажирські. Але така схема загрожує компанії необхідністю постійно підвищувати тарифи на вантажні перевезення, що є недопустимо для її подальшого розвитку.

Популярні новини зараз

Водоканали почали відключати неплатників: який борг вважається "критичним"

ПриватБанк зарахує на карти українців від 250 до 25 000 гривень: кому пощастить

Доходи не потрібні, субсидію дадуть і так: українцям пояснили нюанс

На сім'ю – 43200 грн: українцям дають грошову допомогу, треба звати маму чи бабусю

Показати ще

«Підвищення тарифів – це шлях в нікуди. Потрібно вирішити зовсім іншу проблему, яка криється у перехресному субсидуванні. Спонсорувати пасажирку за рахунок вантажних перевезень – це той шлях, який знищить і вантажні перевезення, і конкурентність економіки в цілому, і ніяк не допоможе пасажирському сектору», - переконаний експерт.

До того ж, підвищення тарифів на залізничні перевезення призводить до втрати залізницею свої клієнтів, від чого страждає і УЗ, і держава.

«Підвищення тарифів провокує перехід вантажовідправників до приватних перевізників, через що держава та УЗ втрачають кошти. До того ж, частина цих вантажів йде до автоперевізників, і в результаті ми втрачаємо дороги. Приміром, аграрним компаніям зручніше нагрузити фуру, при цьому допустивши значне перевантаження. А потім ці фури убивають наші дороги», - резюмував Кушнірук.

Нагадаємо, Міністерство інфраструктури виступило з пропозицією підвищити тарифи на перевезення вантажів залізничним транспортом. Згідно з проектом, позакласні вантажі пропонують прирівняти до вантажів 1-го класу, а для 1 і 2 класів тарифи просто підвищать - на 30% і 15% відповідно.

У свою чергу президент Асоціації «Укрведтранс», в яку входять оператори вантажних ж/д перевезень, Наталя Петриченко заявила, що підвищення тарифів на вантажні перевезення призведе до подорожчання товарів, які поставляються по залізниці. А якщо Укрзалізниця не поліпшить якість послуг, її клієнти-вантажовідправники шукатимуть альтернативні види транспорту для перевезення вантажів.